tiistai 18. huhtikuuta 2023

ZARAGOZA

Olen palannut Suomeen. Oppisopimus työt Savonlinnan Keskussairaalassa alkaneet.

HYVÄ REISSU

Asuminen: Vuokraamani asunto Uniplacen sivuilta, oli nykyaikainen ja kaiken aikaa lämmin asumus. Minulla oli oma huone ja kylppäri. Maksoin siitä 490 €/kk. Jaoimme vuokranantajani ja toisen vuokralaisen keittiön. Koskaan en nähnyt torakoita enkä muutakaan kummallista :) ainoastaan Willy hauskuutti minua hassulla hymyllään.

Ruokailu: Espanjalaiseen ruokakulttuuriin en päässyt sisälle. Espanjassa syödään aika paljon lihaa ja minä en syö lihaa. Espanjalainen ruokarytmi ja ajoitus oli minulle sopimaton. Päivällinen nautitaan 21:30 jälkeen. Minä käyn silloin nukkumaan! Kävin kyllä tanssiystävieni kanssa muutaman kerran syömässä illalla, paikat jossa käytiin tarjoilivat hyvin saman tyyppisiä ruokaannoksia kuin suomessa. Söin joko kanaa tai kalaa. Töissä ihmettelin joskus sitä, että vihannekset tarjoiltiin ensin, sitten kala/kana/liha ilman mitään lisuketta ja lopuksi jälkiruoka, joka oli usein hedelmä. Itse yleensä kokkasin kotona ja töihin vein eväät. Yhtään kertaa en käynyt tapaksia syömässä, se jäi vähän harmittamaan.

Ihmiset: kuvailisin Espanjalaisia tavallisiksi mukaviksi ihmisiksi, sitä sulatui helposti joukkoon. Kieltä olisin voinut oppia enemmän, 4 kk ei kuitenkaan riittänyt minulle, että olisin oppinut keskustelemaan espanjaksi. Mutta sanoja kuitenkin mm.viikonpäivät, numerot, tervehdykset ja toivotukset, siitä on hyvä jatkaa.

Harrastukset; Löysin läheltä kotia tanssi studion, jossa kävin zumbaamassa ja batchata sekä salsa tunneilla. Sain sieltä myös ystäviä. Kannattaa hakeutua omien harrastusten äärelle, myös vaihdossa.

Työ: Työpaikkani oli lämminhenkinen yhteisö. Paras palaute on läksijäislahjaksi saamani kansio, johon jokainen nuori ja opettajat olivat tehneet oman sivun kuvallaan. Tulen aina lämmöllä muistamaan heitä ja odotan innolla videota jonka lähettävät minulle musikaalista jota aloimme työstää tänä vuonna.


Minä olen jo aikuinen nainen, haluan rohkaista myös muita aikuisopiskelijoita rohkeasti tarttumaan tilaisuuteen ja suuntaamaan vaihtoon, elämäntilanteen niin salliessa. 4 kuukautta voi kuullostaa pitkältä ajalta, mutta ei se ole. Halutessasi päästä oikein sisälle kulttuuriin suosittelen 6-12 kk.


Muchas gracias. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Parma, Italia

Toinen kuukausi Italiassa meni entistä nopeammin, opin taas paljon uutta, kun menyytä vaihdettiin ja tuli monia uusia annoksia. Alkuun oli h...