torstai 20. huhtikuuta 2023

Bonjour!

Matkalle mahtui myös paljon vastoinkäymisiä. Meillä kävi huono tuuri ajankohdan kanssa koska Ranskassa alkoi isot mielenosoitukset juuri sen jälkeen kun saavuimme Ranskaan. Paikalliset kertoivat että nämä olivat isoimmat mielenosoitukset/mellakat muutamaan vuoteen. Tämä vaikutti meihin aika paljon sillä julkinen liikenne lakkoili paljon sekä joitain paikkoja suljettiin tämän takia.

Mielenosoitukset johtuivat eläkeiän nostosta muutamalla vuodella  ja lopulta mielenosoitukset yltyivät mellakoiksi ja tilanne kärjistyi.

Lähdimme toisilla vapailla käymään Brysselissä, Belgiassa koska sinne oli junamatkaa vain pari tuntia. Yövyimme siellä yhden yön. Kävimme katsomassa nähtävyyksiä, sekä maistoimme Belgian kuuluisia vohveleita ja simpukoita. Vastoinkäymiset julkisen liikenteen kanssa alkoivat tuolloin sillä aamuna jolloin olimme lähdössä junalle junamme peruttiin ja meidän täytyi ostaa kalliimmat liput seuraavaan junaan eikä saatu kokonaan edes rahoja takaisin.

Pois tullessa taas juna ei kulkenutkaan perille asti ja juna oli tunnin myöhässä, jäimme Boulogneen josta oli 45min matka kämpällemme.

Kolmansilla vapaille matkustimme Reims:siin Champagnen pääkaupunkiin. Yövyimme sielläkin yhden yön ja vierailimme Shamppanjataloissa ja niiden kellareissa.

Tällä reissulla taksit eivät kulkeneet juna-asemalta (6km asunnolta) kämpällemme mutta pääsimme kuitenkin perille.

Neljänsillä vapailla kaikki julkinen liikenne lakkoili junat, bussit tms. joten ei päästy lähtemään mihinkään muualle, olimme vain Le Touquetissa mutta siellä ei tosiaan ollut kovinkaan paljoa tekemistä off season aikaan. Käytiin kävelyllä meren rannalla ja dyyneillä.

Meillä ei ollut kovin korkeat odotukset Pariisista koska olimme kuulleet siitä paljon huonoa ja nyt oli huono ajankohta matkustaa sinne koska mellakat olivat siellä pahimmat. Mutta menimme sinne muutama päivä ennen kotiin lähtöä ja kävimme katsomassa pää nähtävyydet; Eiffel-torni, Notre Damen palatsi tms. Valitettavasti Louvre oli suljettu tilanteen takia. Julkinen liikenne Pariisissa on todella sujuvaa varsinkin normaalina aikana kun lakot eivät vaikuta liikenteeseen. Viimeisenä päivänä kävimme vielä Disneylandissa. Loppujen lopuksi Pariisista ei jäänyt huonoa sanottavaa.

Olemme sitä mieltä että Ranskaan kannattaa matkustaa mutta esim. Pariisissa pitää osata olla varuillaan niin kuin kaikissa muissa miljoonakaupungeissa.

Meille sattui hieman huono ajankohta tälle reissulle mutta kaikesta selvittiin ja nyt meillä on paljon uusia kokemuksia!