torstai 8. maaliskuuta 2018

Tekniikan alojen valmennusmatka Pietariin 5.-9.2.2018

Aurinkoisena, mutta kylmänä maanantaiaamuna lähdimme ajamaan koulun autolla kohti Vainikkalaa. Ryhmässämme olivat lisäkseni SAMIedun kone- ja metallitekniikan opiskelijat Hanna ja Eetu ja Vainikkalan rautatieasemalla mukaan tulivat opettaja sekä kolme Valman opiskelijaa Saimaan ammattiopisto Samposta. Lisäksi parin päivän aikana ryhmässämme oli Kouvolan seudun ammattiopiston kv-koordinaattori Auli Haapajärvi.

Junalla Pietariin meneminen on todella kätevää. Matka rajalta sinne kestää n. 1½ tuntia, passi- ja tullitarkastukset hoituvat junan kulkiessa. Aurinko jäi Suomen puolelle, Pietarissa meitä odotti sankka lumisade. Vierailukohteemme Pietarissa oli Acadymy of Urban Management, Planning and Printing ja Suomen asemalla meitä oli vastassa apulaisrehtorin avustaja Maria, joka järjesti taksikuljetuksen Moskva-hotelliin.

Maanantaipäivän ohjelmaan kuului tutustumista Pietarin metroon sekä keskustaan. Lisäksi kävimme vielä illalla syömässä venäläistä ruokaa yhdessä keskustan monista ravintoloista.

Tiistaina aamupäivällä ohjelmassa oli 3 tunnin kiertoajelu bussilla. Opas kertoi kaupungin historiasta sekä miljoonakaupungin monista nähtävyyksistä. Ehdimme poiketa pikaisesti Verikirkossa ja pysähdyimme katsomaan muutamia muita nähtävyyksiä ulkoapäin.

Puolenpäivän jälkeen menimme koululle syömään lounasta ja tapasimme koulun apulaisrehtorin Mariian, joka vastaa myös koulun kv-asioista. Ruoka oli hyvää: salaattia ja kalaa peruna-juustokuorrutuksella. Jälkiruuaksi oli joka päivä isot wienerit tai pullat. :)
Iltapäivän vietimme koululuokassa. Siellä matkailualan ja kaupunkisuunnittelun opiskelijat esittelivät englanniksi tekemiään esityksiä Venäjän eri matkailukohteista sekä omasta opiskelualastaan. Hanna ja Eetu esittelivät Suomea ja Savonlinnaa ja minä kerroin SAMIedusta. Sen jälkeen suomalaisilla ja venäläisillä opiskelijoilla oli aikaa vapaasti keskustella keskenään ja tutustua toisiinsa.

Illalla lähdimme metrolla keskustaan ja kävimme katsomassa vanhaa, mutta hienoa tavarataloa Gastinyi Dvoria - todellakin katsomassa, sillä ostettavat eivät olleet hintansa eikä tyylinsä puolesta nuorten eikä myöskään meidän vanhempien mieleen. :) Illallista syötiin Moskva-hotellin ravintolassa ja tietenkin valitsimme venäläistä ruokaa.

Keskiviikkona ajoimme n. 12 km:n matkan ensin metrolla ja sitten raitiotievaunulla koulun toiseen rakennukseen, jossa sijaitsevat rakennus- ja metallialan työpajat. Metallialan opettaja ei ollut paikalla, kävimme katsomassa hitsaustilat, jotka opiskelijoidemme mielestä olivat hyvin samanlaiset kuin meidänkin koulussa. Rakennusalan opettaja otti opiskelijamme huostaansa, laitatti suojapuvut päälle ja kypärät päähän ja sitten muuraushommiin. Muuraaminen oli kaikille opiskelijoille uutta, joten ohjeet tulivat hyvin tarkasti. Sitten opiskelijat harjoittelivat ja hienoa jälkeä syntyi! Paljon tuli kehuja.

Muurausopin jälkeen söimme jälleen maittavan lounaan koululla. Venäjällähän ei ole ilmaista kouluruokailua, mutta opiskelijat voivat halutessaan ostaa annoksen kanttiinista.
Lounaan jälkeen matkustimme taas keskustaan ja kävimme vierailulla Oceanariumissa, jossa olikin mitä ihmeellisimpiä meren eläviä. Hienoin kokemus oli kävellä tunnelissa, jossa kalat uiskentelivat joka puolella ympärillä.

Ocenariumista suuntasimme ostoksille moderniin kauppakeskukseen Galeriaan, josta löytyvät kaikki mahdolliset kaupat. Siellä myös söimme gruusialaisen illallisen.'

Torstaina oli ohjelman mukaan luento Venäjästä ja sen kaupungeista. Opiskelijamme toivoivat myös, että voisivat vielä tavata samat opiskelijat, jotka olimme tavanneet tiistaina. Mariia kertoi ensin oppilaitoksesta ja sitten opiskelijat tulivatkin tapaamaan meitä. Opiskelijat jakaantuivat pieniin ryhmiin ja venäläiset opiskelijat opettivat venäjää meidän opiskelijoillemme ja meidän opiskelijamme vastaavasti suomea venäläisille. Englantia käytettiin apuna. Kaikki olivat innoissaan ja mukavaa oli, venäjän- ja suomenkielisiä sanoja ja lauseita opiskeltiin innokkaasti.

Tämän jälkeen venäjän opettaja opetti aakkosten kirjoittamista kaunokirjoituksella sekä kirjainten oikeaa ääntämistä. Opettaja oli erittäin tarkka sekä kirjainten oikeasta kirjoituksesta että ääntämisestä.
Torstai-iltapäivänä tutustuimme uskomattoman komeaan ja mielenkiintoiseen Eremitaasiin eli Talvipalatsiin. Valtava määrä hienoja tsaarien aikaisia huoneita, esineitä, maalauksia sekä antiikin Kreikan, Rooman ja Egyptin esineistöä ja taidetta. Jaksoimme kiertää siellä n. 2,5 tuntia. Sitten olikin nälkä ja löysimme italialaisen ravintolan. Viimeisenä iltana lipsuimme siis periaatteesta syödä vain venäläistä ruokaa.

Perjantaina olikin jo kotiin lähdön aika. Ajelimme metrolla Suomen asemalle. Metrolinjasto on todella selkeä ja sujuvasti vaihdoimme metrolinjaa ja pääsimme hyvin perille. Monet metroasemat ovat todella hienoja ja metrolinjat kulkevat hyvin syvällä maan alla, niinpä matka liukuportailla kestääkin melkoisen kauan.

Olimme kaikki oikein tyytyväisiä matkaan, kukaan opiskelijoista ei ollut käynyt Pietarissa aikaisemmin, mutta kaikki halusivat mennä sinne uudestaan, osa sanoi, että menisi sinne mielellään työharjoitteluunkin. Matkailu avartaa! :)