maanantai 14. marraskuuta 2016

Ensimmäisen viikon aloitus Zaragozassa

Hei kaikki siellä koti-Suomessa!
  Ensimmäinen varsinainen päivä alkanut täällä Zaragozassa. Nukuttu ollaan ihan kohtuullisesti ja itse (Tuija) kävin äsken kaupassa, johon on matkaa huimat 50 metriä suunnilleen. Sielläkin osasin kysyä espanjaksi mistä löytäisin maitoa ja voita. Kiva huomata, että kielen osaamisesta on hyötyä.
Eilinen matkapäivä oli aikamoisen rasittava kaikkine vaihtoineen ja painavien laukkujen raahaamisineen. Barcelonan kentälle asti pääsimme aika helposti. Siellä alkoi heti ihmettely, että mihinhän ne matkalaukut tulevat. Onneksi meitä on kaksi, niin aina toisen silmät huomaavat enemmän, jos toisella jumittaa.
Otimme lentoasemalta taksin, jolla menimme rautatieasemalle. Pystyin jopa keskustelemaan aika paljon kuljettajan kanssa. Kerroin mm, että meillä Suomessa on jo talvi ja lunta maassa. Kuljettaja oli tosi ystävällinen ja varoitti meitä pitämään hyvää huolta laukuistamme ja puhelimistamme.
Oli hyvä, että meillä oli tarpeeksi aikaa siirtymisiin. Ensin istuimme ja ihmettelimme ja söimme loput eväät. Ella kävi ensin tutkimassa kaikkia näyttötauluja, kunnes huomasimme neuvontapisteen ja kävin kysymässä siitä apua. Pääsimme lopulta oikeaan junaan ihan hyvin. Junassa yritin lähettää Anabelille viestiä ja soittaakin, mutta ei onnistunut. Kun sitten tapasimme hänet, kävi ilmi, että puhelinnumero ei ollut oikein. Onneksi asiat aina kuitenkin selviävät. Ja pitää niin paikkansa, että kysyvä ei tieltä eksy!! 😀 Vielä ei olla yhtään panikoitu, mutta pikkusen on ihmetelty mihin sitä tuli lähdettyä 😜    Tässäpä aluksi Tuijan osuutta.

Ensimmäinen kokonainen päivä on mennyt hyvin Zaragozassa. Aamulla Tuijan kaupassa käynnin jälkeen lähdimme 11.00 Anabelin mukaan kiertämään kaupunkia. Anabel kertoi Zaragozasta ja sen nähtävyyksistä. Kierellessämme hoidimme muutamia asioita samalla kuten, kävimme ostamassa bussikortit, etsimme pankin josta saamme nostettua rahaa turvallisesti ja kävimme Anabelin toimistossa. Kaiken tämän jälkeen otimme ratikan ja lähdimme porukalla käymään tulevalla työpaikallamme. Anabel neuvoi mistä pysäkiltä meidän on hyvä nousta kyytiin ja missä pitää jäädä pois.
Työpaikalla meidät otettiin iloisesti vastaan ja keskustelimme porukalla tulevasta työstä. Tämän jälkeen meille näytettiin pikakierroksena työympäristöä ja millaisia ihmisiä siellä on. Kaikki sujui mallikkaasti ja odotamme jo töihinpääsyä Tuijan kanssa.
Illalla kävimme porukalla kaupassa ja kävelemässä vielä päivällä käveltyä reittejä. Kiersimme tietenkin myös muutamassa kaupassa. Loppu ilta on mennytkin sitten ruokaa tehdessä ja sopeutuessa uuteen ympäristöön.
Innolla odotan mitä tuleman pitää -Ella

1. Kiva, että reissu on alkanut mukavissa merkeissä ja tässä vaiheessa olette jo tutustuneet työssäoppimisen paikkaankin. Olisi mielenkiintoista kuulla kuvausta ja ajauksia työssäoppimisen paikasta, eroista ja yhtäläisyyksistä suomalaiseen hoitokulttuuriin ja siitä, miten teidät otettiin vastaan top-paikalla asiakkaiden ja henkilöstön toimesta!

2. Mukava kuulla kuulumisianne!! Terveisiä Anabelille. Toivottavasti toppi jatkuu hyvin. Minuakin kiinnostaa Sarin kysymät asiat ja lisäksi asumiseen, ruoka-asioihin ja arjen pyörittämiseen liittyvät asiat. Niitä seuraavien lähtijöiden on mukava lukea.

Parma, Italia

Toinen kuukausi Italiassa meni entistä nopeammin, opin taas paljon uutta, kun menyytä vaihdettiin ja tuli monia uusia annoksia. Alkuun oli h...