Nyt kun on palattu Suomeen ja joulukin on jo ohi, niin on vihdoinkin aikaa palata Prahan viimeiseen viikkoon. Siihen kuului paljon odottelua, turhautumista, epätoivoa ja pölyä, mutta kaikesta selvittiin lopulta kuitenkin.
Viimeisellä kouluviikolla tapahtui siis seuraavaa:
Maanantai oli aikamoinen sillisalaattipäivä. Aluksi korjasin muutamat virheet SketchUp-töistä, sitten etsin public domain-valokuvia lentokentästä tarkoituksenani lisätä penkkini 3D-luonnos kuvaan myöhemmin, kokeilin SketchUpissa Match Photo-toimintoa, mutten päässyt siitä pidemmälle. Seuraavaksi opettaja toikin styroksia, josta teen pienoismallini betoniosat - hahmottelin penkin osien mallia paloihin. Sen jälkeen otimme kopioita valmiista piirustuksista ja aloin värittämään aksonometrista kuvausta.
"betoni" |
Tiistaina
väritin aksonometrisen loppuun ja tein siihen varjostuksia. Sen jälkeen
yritin itsenäisesti löytää internetistä tietoa siitä, kuinka
SketchUpissa luodun esineen saa liitettyä valokuvaan oikeassa
perspektiivissä odotellessani opettajaa/opastavia oppilaita, mutta en
päässytkään tekemään koko valokuvaan siirtoa ollenkaan (opettajan
mielestä se ei ollut tarpeellinen, itse olisin kuitenkin halunnut tämän
tekniikan oppia), vaan leikattiin ja hiottiin opettajan kanssa
vaahtomuovista pienoismallin betoniosat, jonka jälkeen liimasin
selkänojan kiinni alaosaan.
Keskiviikkona
muokkasin SketchUp-suunnitelmiani saadakseni ne pdf-muotoon
kaksiulotteisina kuvina ja tulostin tuotokseni A3-paperille.
Pienoismallin puuosat oli vasta tekeillä, joten en päässyt jatkamaan
sitä, enkä enää edes muista mitä opettajaa odotellessani tein.
Luultavasti yritin taas itsenäisesti etsiä ratkaisua siihen
valokuva-asiaan. Muilta sisustusopiskelijoilta ei voinut kysyä apua
tänäkään päivänä, kun he olivat muissa opinnoissa ja olin yksin koko
päivän luokassa. Toimettomuus turhautti ja pääsin lähtemään kotiin kun
ei ollut mitään mitä olisin voinut tehdä.
Torstaina
sain printeille ja piirustuksille kannet, kasasin siis "portfolion"
työstäni. Puuriu'ut oli vihdoin tehty, joten jatkoin pienoismallin
tekemistä sahaamalla ne osiin (yht. noin 130 kappaletta koko
pienoismalliin). "Betoniosan" selkänoja jäi liian paksuksi kielimuurin
takia, joten jouduin muokkaamaan suunnitelmaani ja tekemään laskelmia
sekä leikkaamaan lisää osia, joten selkänoja ei ole siis ihan kuten
piirustuksissa. Kun istuinosan kappaleet oli sahattu, niihin porattiin
reikä tukirakennetta varten. Lopuksi hioin kaikki sahaamani kappaleet.
Olin ajatellut saada koko pienoismallin valmiiksi torstaina ja jäin
koululle pitemmäksi aikaa kuin yleensä, mutta kun olin saanut kaikki
osat hiottua vasta puoli viiden aikoihin, päätin lähteä kotiin ja jatkaa
loppuun seuraavana päivänä. Turhauttavan hidasta hommaa!
Kaikki palat vihdoin sahattuina ja hiottuina! |
Perjantaina
homma siis jatkui istuinosan kasaamisella pujottamalla puupalaset
tukirakenteisiin. Opettaja kävi poraamassa valmiiseen istuinosaan reiän
roskista varten, sitten reiän reunoja vielä hiottiin ja viilailtiin ja
lopulta pääsin liimaamaan istuinosan kiinni vaahtomuovialustaan.
Seuraavaksi liimasin puuosat selkänojaan ja kun se oli valmis, oli vielä
sahattava palat roskiksen kantta varten ja liimattava nekin
paikoilleen. Kun koko pienoismalli oli valmis, liimattiin vihreä
kartonki vanerilevyn päälle ja pienoismalli siihen. Sisäinen
perfektionistini itkee verta kun siitä ei täydellistä tullut, mutta olin
kuitenkin tyytyväinen siihen, että sain koko pienoismallin valmiiksi.
Kaikki
oli vihdoinkin valmista, joten jäljellä oli enää projektin esittely
maanantaiaamuna vararehtorille ja meidän kolmen suomalaisen opiskelijan
ohjaaville opettajille. Aluksi kerroimme hieman itsestämme ja
taustoistamme ja sitten esittelimme projektimme alusta loppuun, joten
esittelin oman projektini luonnoksista ja inspiraationlähteistä
valmiisiin piirroksiin ja printteihin (ota siis kaikki mahdollinen mukaan esittelytilanteeseen ja valmistaudu kertomaan vähän projektisi vaiheista etukäteen!).
Meinasin unohtaa esitellä pienoismallini ihan kokonaan, kun tuntui,
että olin siinä vaiheessa jo kertonut kaiken kun olin puhunut niin
paljon, mutta tajusin onneksi kuitenkin esitellä senkin ja kertoa sen
tekovaiheista. Esittelyjen jälkeen saimme vararehtorilta allekirjoitetut
learning agreementit ja osallistusmistodistukset, jonka jälkeen kävimme
yhdessä tuumin lähikaupasta hakemassa opettajillemme vielä pienet
kiitokset suklaan ja kukan muodossa ja kävimme vielä antamassa ne
opettajillemme ennen kotiin lähtöä.
Kaiken
kaikkiaan kuukausi Prahassa oli todella antoisa ja opin mielestäni
paljon uutta, samalla kun pääsin muistelemaan vanhoja jo opittuja
asioita (aksonometrinen ja perspektiivipiirtäminen). Projekti oli aika
työläs ja haastava jo pelkästään kielimuurin takia, mutta sain kuitenkin
lopulta kaiken valmiiksi. Suosittelen kaikille sisustusopiskelijoille
vaihtoon lähtemistä Prahaan! Reissuun lähteminenkin oli tosi helppoa sen
jälkeen kun apuraha oli myönnetty, kun lentoliput kaikille meille
neljälle hankittiin koulun kautta ja meidän hommaksi jäi vain
majoituksen hankkiminen ja itsemme lentokentälle saaminen lähtöpäivänä.
Alkuvalmisteluihin kuului totta kai myös paperitöitä ja lähtövalmennusta
sekä englannin tasotesti. Paikan päällä piti hoitaa paperiasiat kuntoon
(learning agreement, student assessment form ja Europass) ja nyt matkan
jälkeen enää on täytettävä palautelomake ja tehtävä englannin tasotesti
uudestaan. Nämä ovat kuitenkin pieni hinta maksettavaksi siitä, mitä
kokemuksia vaihtoajalta voi saada.
Loppuun vielä pari vinkkiä ja huomioitavaa asiaa:
- ainakin sisustuspuolella opettajilla on vain tapana pyörähtää luokassa kurkkaamassa opiskelijoiden edistymistä, joten varaudu odottamiseen ja ota mukaan pitkä pinna jo kielimuurinkin kannalta
- koska ei voi tietää mitä koulussa tulee tekemään, kannattaa ottaa mukaan ainakin luonnospaperia, värikynät, tussit, skaalatikku, harppi ja muita viivoittimia ja tietokoneeseen voi ladata SketchUpin valmiiksi jo Suomessa (itselläni oli mukana myös liimaa, vesivärit, vahaliidut, sakset ja maalarinteippiä ja melkein kaikkea tuli käytettyä)
- ainakin sisustuspuolella opettajilla on vain tapana pyörähtää luokassa kurkkaamassa opiskelijoiden edistymistä, joten varaudu odottamiseen ja ota mukaan pitkä pinna jo kielimuurinkin kannalta
- koska ei voi tietää mitä koulussa tulee tekemään, kannattaa ottaa mukaan ainakin luonnospaperia, värikynät, tussit, skaalatikku, harppi ja muita viivoittimia ja tietokoneeseen voi ladata SketchUpin valmiiksi jo Suomessa (itselläni oli mukana myös liimaa, vesivärit, vahaliidut, sakset ja maalarinteippiä ja melkein kaikkea tuli käytettyä)
- tsekkiläiset ovat vieläkin varovaisempia englannin puhumisessa kuin suomalaiset: rohkeasti siis suu auki, hyvin kaikki oppilaat tuntui minuukin ymmärtävän, vaikka itse eivät uskaltaneetkaan englantia puhua, ja apua sain aina kun pyysin
- älä vie tuliaisena kouluun Fazerin Geishaa - sitä myydään Tsekissä!
- Netflix ei ole saatavilla vielä Tsekissä, varaa siis vapaa-ajalle jotain muuta tekemistä
- Netflix ei ole saatavilla vielä Tsekissä, varaa siis vapaa-ajalle jotain muuta tekemistä
- julkisen liikenteen aikatauluja voi etsiä täällä: http://www.dpp.cz/en/
- Tsekissä palvelualoilla työskentelevien ihmisten ei odoteta olevan ystävällisiä, älä siis ota itseesi tympeitä tarjoilijoita tai kaupan kassoja - se on vain erilainen tapa palvella asiakasta eikä hymyttömyys välttämättä ole huonoa palvelua
- Tsekissä palvelualoilla työskentelevien ihmisten ei odoteta olevan ystävällisiä, älä siis ota itseesi tympeitä tarjoilijoita tai kaupan kassoja - se on vain erilainen tapa palvella asiakasta eikä hymyttömyys välttämättä ole huonoa palvelua
Tässä siis kaikki miun vaihtoajalta. Kiitos kaikille, jotka näitä juttuja kävitte lukemassa!
- Marika
Hieno kyllä tuo siun viimeinen listaus. Kiitos vinkeistä!!
VastaaPoista