maanantai 12. joulukuuta 2016

Pietarissa osa 2

Maanantai
Nonniin.. Uusi viikko ja uudet kujeet. Teatterilla on maanantai vapaa päivä.. Mutta meillä oli ihan täysi päivä. anastasia ja Jana veivät meidät näköalatorniin katsomaan maisemia. Siellä on kesäisin kahvila ja he pitävät siellä ulkoilmakonsertteja. Voisin kuvitella itseni sinne kesällä :) Sää oli tosi kehno, mutta näkymät sitäkin upeammat. Ja tämä paikka oli Janan lempioleskelupaikka. Haitaribussilla hurautettiin Iisakin kirkon ohi ja kävellen jatkoimme paikkaan nimeltä Silent Tea. Tämä oli Anastasian lempi teetaivas, jossa nautimme hyvää teetä ja kotitekoista kirsikkapiirakkaa.. Tämä kahvila on sen verran syrjässä, ettei tänne turisti eksy. Kävelimme Iisakin kirkolle ja pujahdettiin myrskyn keskeltä sisään.. Ulkopuolella otimme valokuvia pientä maksua vastaan Pietari Suuren ja hänen vaimonsa kanssa.

Tiistai ja oikein hyvää Itsenäisyyspäivää!!!
Päivämme alkoi Hulppeasti Eremitaasista. No huh huh.. Voi sitä ylellisyyden määrää. Välillä kävimme kahvilassa tankkaamassa. Viisi tuntia kierreltiin ja ihmeteltiin kaikkea näkemäämme. Ja jos oikein muistan, niin jos jokaisen taideteoksen edessä seisoisi yhden minuutin, niin kierroksella menisi vaatimattomasti 22vuotta.. Kyllä.. Kotiin ja juhlavermeet niskaan ja lähdimme juhlistamaan Itsenäisyyspäivää. Kävimme syömässä hyvin ja menimme sen jälkeen jazzklubille nimeltänsä The Hat..

Keskiviikko alkoi tutustumiskäynnillä Mihailovski-teatteriin. siellä meitä oli vastassa sonja. Hän piti meille kierroksen englanniksi. Aleksei tulkkasi sitten tytöille venäjäksi. Heidän esiintymislava on vino. Voin kuvitella, että ei ole helppo rasti tanssia.. Saimme hetken seurata Prinsessa Ruususen harjoituksia..Henkeä oikein sapasi :)
Eremitaas päivää juhlittiin myös. Aukiolla oli julkisivulle tehty valospektaakkeli.. Voi hyvänen aika. Musiikki huumasi mielen ja silmät tippui päästä. Wau..

Torstaina ennen kuin menimme teatterille, löydettiin tori ja kangaskauppa.Torilla oli aikamoinen hulina ja ensimmäistä kertaa tuli vähän turvaton olo.. Teatterilla lounaan jälkeen ihmeteltiin Philippin kekseliäisyyttä. Aladdinin taikalamppu oli syntynyt kahdesta salaattikulhosta, kastelukannun nokasta, kahvasta ja kankaasta..
Lähdimme Philippin toiseen työpaikkaan lasten taidekoululle.Hän on uunnitellut ja toteuttanut sinne vuotuisen joulunäytelmän.Pääsimme seuraamaan ensimmäisen läpimenon. Aleksei kierrätti meitä ympäri koulua. Siellä toimii 70 eri taidekerhoa ja tähän esitykseen oli sekoitettu 10 eri kerhoa.. Näyttelijöiden puvuissa oli nerokkaita ratkaisuja. Esim. ensin oli kukkanupulla ja kun ne puhkesivat kukkaan, hatut aukesi kukan terälehdeksi ja mekko aukesi kukaksi. Kierroksen päätteeksi menimme Philippin lempi kiinalaiseen ravintolaan syömään.

Perjantaina haimme Annen ja Anne-Marin hotellilta. Kävimme kahvilla ja vaihdoimme kuulumisia. Verikirkkoon kävimme tutustumassa nyt sisältä päin. siellä oli kaikki seinäkoristeet tehty mosaiikista. Wau..
Teatterilla meitä oli vastassa Philipp. Hän piti meille esittelykierroksen. Teekupposten ja suussasulavien piirakoiden äärellä puhuimme asiaa ja luotiin yhteistyötä välillemme. Illalla kävimme porukalla syömässä.

Lauantai aamuna menimme omalle teatterille vielä katsomaan Siniparta nukketeatteri esityksen. Virallisten osuuksien jälkeen lähdimme vielä kylille hankkimaan loput tuliaiset.. Illalla nautimme Pietarin Oopperatalolla katsomassa Helmenkalastajat oopperan. Siihen on hieno lopettaa tämä ihan uskomaton matka.
Onnistunut pilotointi hanke on saanut hienon orastavan suhteen :)