torstai 12. toukokuuta 2022

Puualan opiskelua Ranskassa

Olen Daniel, toisen vuoden puualan opiskelija ja lähdin työharjoitteluun Ranskaan saamaan kokemusta puualan töistä. Yksi viikko on jo vierähtänyt täällä Ranskan La Rochellessa, ja tähän asti vaihto on ollut mahtava kokemusta. Lensin Pariisiin Helsingistä, josta otin junan La Rochelleen. Se oli hyvin pitkä matka, joka kesti yli yhden vuorokauden, mutta kaikki sujui onneksi ongelmitta. Heti seuraavan päivän aamuna tapasin La Rochelessa

Erasmus-koordinaattori Stéphanen. Hänen kanssaan selvitimme asuntolani sijainnin ja bussikortin käytön. Kävimme minun työpaikallani allekirjoittamassa sopimuksia ja tutustumassa pomoihin ja työtehtäviin, minkä jälkeen nautimme ihanasta kesäisestä säästä keskustassa, samalla kun Stéphane näytti minulle tärkeimmät paikat ja nähtävyydet. 


Työpaikkani on Dufour Yacht, jossa tehdään luksuspurjeveneitä. Minä olen, tietenkin, puualueella, jossa on lähemmäs sata työntekijää. Puualueella työt ovat hyvin järjestetty: on monta hyvin erikoistuneita osastoja kuten mm. CNC, reunalista, moduuli, keittiö ja vessa. Minä olen tähän asti ollut viidellä eri osastolla jonkun kanssa oppimassa osaston tehtäviä ja tekemässä osan niistä. En pysty tekemään läheskään kaikkea,koska näköjään työnantaja ei Ranskassa anna työntekijöille työharjoittelussa oikeutta käyttää koneita. Mutta koneiden käyttäminen on pieni osa töistä ja muuten se on hyvin mielenkiintoinen työ ja opin siellä paljon.



Työkaverit ovat mukavia ja avuliaita ja he ovat niin kuin iso perhe (tai ainakin siltä vaikuttaa), jossa kaikki kättelee aamulla, keskustelee ystävällisesti pienillä tauoilla ja käyvät välillä toisella osastolla kysymässä miten menee. Harmillisesti juuri kukaan ei puuosastolla puhu englantia. Tai, no itse asiassa on yksi työntekijä, joka puhuu englantia (ainakin näin legenda sanoo), mutta en ole häntä vielä tavannut. Eli minun oli pakko pärjätä minun alkukantaisen ranskankielentaitoni kanssa ja oppia puualaan ja veneisiin liittyvää sanastoa ranskaksi. Onneksi työkaverit ovat ymmärtäväisiä ja puhuvat hitaammin ja toistavat niin monta kertaa kuin tarvitsen.



La Rochelle on vanha ja täynnä historiaa oleva kaupunki. Kaunein paikka on varmaan "Vanha Satama"-alue, jonka sisäänkäyntiä on ympäröi kaksi isoa tornia. Keskiajalta peräisin oleva keskusta on hyvin säilötty ja voin nähdä maisemassa monta vanhaa kirkkoa ja muita rakennuksia. Tämän ekan viikon aikana en ole kerennyt käydä monissa eri paikoissa, lähinnä eksyä keskustassa, tutustua naapurustoon, jossa asun ja ihailla lähellä sijaitsevaa rannikkoa. Toivottavasti kohta pääsen tutustumaan kaupunkiin enemmän, jotta voin kirjoittaa siitä seuraavalla kerralla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Parma, Italia

Toinen kuukausi Italiassa meni entistä nopeammin, opin taas paljon uutta, kun menyytä vaihdettiin ja tuli monia uusia annoksia. Alkuun oli h...