lauantai 28. toukokuuta 2022

Bilbao 2/6kk

 Buenos!

Tän kuun alussa kelit lämpes ja korkeimmillaan lämpötila oli yli 30 astetta. Nyt taas kelit vähän viileni ja sateet on tullu takasin, eli lämpimämmät vaatteet piti kaivaa kaapista :)




Mun viikot on menny lähinnä töissä, koska mun työaika on 9:30-13:30, vapaa-aikaa ja takasin töihin 17:30-19:30. Päiväkotiryhmän kanssa ollessa käytetään työvaatetuksena essua ja sisäkengät on vapaaehtoset, mutta niillä illan englannin tunneilla ei tarvita työvaatteita, vaatetuksen pitää kuitenkiin olla siisti ja asiallinen. Koska mun työpaikka on englanninkielinen ja pääkielenä pyritään kokoajan puhumaan englantia, kaikki siellä ymmärtää mua ja pystyy omalla tasollaan kommunikoimaan mun kanssa.  



Aamuryhmässä on tällä hetkellä vaan 6 lasta, koska päiväkoti on yksityinen ja se jouduttiin sulkemaan korona takia ja monet lapset ei tullukkaan enää takasin. Siellä työskentely muistuttaa kuitenkii paljon suomalaisen päiväkodin rutiineita, tosin päivärytmi on tunnin “jälessä” ja ensimmäiset lapset tulee vasta puol yhdeksän aikoihin. Tässä päiväkodissa ei myöskään oo ulkoilu mahollisuutta päivän aikana, koska sen yhteydessä ei oo aidattua piha-aluetta.  

Viikolla vapaa-ajan vietän usein mun kämpällä Txurdinagassa, noin 25min. matkan päässä työpaikasta. Täältä pääpysäkki “Zazpikaleak”, joka on Bilbaon keskustassa vanhan kaupungin Casco Viejon ja uuden osan välissä, on vaan kahen metroaseman matka, johon menee alle 5 minuuttia. Asunto on suht. pieni, eikä täällä oo kun sänky, työpöytä, keittiötaso ja pieni kylppäri, tila on kuitenkiin riittäny mulle yksinään tosi hyvin. Tosiaan loppujen lopuks aikaa ei tuu hirveesti vietettyyn täällä kämpällä. 

Txurdinagan metroasema


Viikonloppusin rentoudun ja käyn kattomassa uusia paikkoja, alla video Artxanda vuorelta, josta näkee Bilbaon ylhäältä päin. Vuoren päälle pääsee helposti kondolihissillä ja sieltä alas pääsee jokaista polkua, bussi on myös vaihtoehto. 

 


Guggenheimin hämähäkki

Yleensä viikonloppusin oon myös käyny syömässä jossain ravintolassa tai pienessä baarissa, ruoka täällä on tosi hyvää! Myös paikalliset kokoontuu täällä viikonloppusin perheen tai ystävien kanssa viettämään aikaa ravintoloihin, usein merkkipäiviäkiin vietetään isolla porukalla syöden.  


 

Aika täällä menee super nopeesti, eikä koti-ikäväkään oo vaivannu, kun yhteyttä on niin helppo pitää videopuheluiden ja viestien välityksellä :)

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Parma, Italia

Toinen kuukausi Italiassa meni entistä nopeammin, opin taas paljon uutta, kun menyytä vaihdettiin ja tuli monia uusia annoksia. Alkuun oli h...