tiistai 9. toukokuuta 2017

Pietarin matka

Matkaan lähdimme 10.4. puoli kuuden aikoihin unenpöpperöisinä. Vainikkalassa hyppäsimme allegron kyytiin jolla matkustimme Pietariin. Pietarissa pääsimme ensimmäistä kertaa kokeilemaan jännittävää ja ruuhkaista metroa. Metrolla kulkeminen ei ollutkaan niin vaikeaa mitä kuvittelimme, koska lähin metroasema oli jo hotellimme alakerrassa. Hotellille saavuttua veimme laukut huoneisiimme ja lähdimme etsimään nälkäisinä ruokaa. Mahat täynnä hyppäsimme bussiin, jolla menimme tutustumaan Venäjän tiedeakatemian eläintieteelliseen museoon. Illalla vietimme rauhallista vapaa-aikaa hotellissa ja viereisessä ostoskeskuksessa.

Toinen päivä alkoi sillä, että venäläiset matkailukoulun opiskelijat tulivat hakemaan meitä hotellilta, josta lähdimme tutustumaan heidän College of tourism and hotel service kouluun. Heidän koululla esittelimme meidän kouluamme ja he heidän koulua. Sen jälkeen teimme venäläisten opiskelijoiden kanssa leikkimielisen opastuspalvelu suunnitelman, jonka lopuksi esittelimme. Päivän ohjelman lopuksi venäläiset opiskelijat esittelivät meille kaupunkia mm. Jänissaaren Pietari- Paavalin linnoitusta. Ilta meni omilla teillä joihin kuului mäkkäri ja shoppailu.

Kolmantena päivänä venäläiset opiskelijat tulivat kanssamme kaupunkikierrokselle, jonka piti Veera saadakseen ammattiosaamisen näytön. Veeran opastukseen ei sattunut mikään paras ilma vaan taivaalta tuli vettä kuin ämpäristä kaatamalla. Tutustuimme päivän aikana mm. Talvipalatsiin, Kazanin kirkkoon sekä Aleksanteri Nevskin luostariin. Illalla taas paljon ruokaa ja shoppailua yhdessä.

Neljäntenä eli viimeisenä päivänä oli taas aika matkustaa takaisin Savonlinnaan samaa reittiä takaisin. Poimimme paluumatkalla muutaman kokkiopiskelijan kyytiin, jotka olivat Pietarin hotelleissa työssäoppimassa. Reissu oli mukava ja liiviin tarttui venäläistä kulttuuria sekä Pietarin nähtävyyksistä osa. Halutaan uudestaan!