maanantai 28. toukokuuta 2018

Pietari 23.4-26.4.2018

Maanantai 23.4.

Maanantai aamuna kokoonnuimme koulun pihalle klo 9:00, pakkasimme autoon keittiöstä saamamme ihanat eväät ja matkamme kohti Pietaria alkoi. Ajoimme Vainikkalan juna-asemalle, hyppäsimme junaan klo 13:00. Junassa tapasimme matkaseurueemme. Saavuimme Pietariin Finlyandsky Railway Stationille klo 14:30, jossa meitä vastassa oli Irina Komarova. Pienen odottelun jälkeen matkamme jatkui kolmella taksilla kohti Happy Inn hotellia, meillä tuli jo ensimmäinen kaupunkikierros kun taksi kiemurteli ympäri kaupunkia ja välillä tietyöt estivät matkan jatkumisen, piti löytää kiertotie. Kirjauduttuamme hotelliin, lähdimme koululle, joka oli noin 15 min kävelymatkan päässä hotellilta. Söimme aivan mielettömän hyvän myöhäisen lounaan ja lähdimme Kseniya Vasilevskayan opastuksella tutustumaan Pietarin keskustaan. Hän opasti meitä metron käytössä yms. Täytyy sanoa että metroasemat olivat todella siistejä, asemat olivat myös hyvin koristeellisia ja joka asemalla oli useampia taideteoksia.

Tiistai 24.4.

Tiistai aamuna tapasimme koululla klo 9:00 Irina Komarovan, kävimme lyhyesti läpi viikon ohjelman. Kseniya Vasilevskayan opastuksella tutustuimme kouluun. Oli mielenkiintoista nähdä mitä kaikkea koulussa opetetaan ja miten taitavia oppilaat ovat. Ennen lounasta oli ensimmäinen work shop Oksana Stogovan ja parin opiskelijan opastuksella. Tehtävänämme oli kopioida koristeellinen nimikirjain, jonka sitten maalasimme. Välillä söimme maukkaan kolmen ruokalajin lounaan, jonka jälkeen work shop jatkui. Klo 16:00 Ksenyan opastuksella lähdimme tutustumaan keskustassa olevaan the Architect´s House museoon ( The Union of Restorers of Saint Petersburg) Aivan mieletön paikka, uskomattoman taidokkaasti sisustettu ja entisöity paikka. Illalla oli vapaa-aikaa, tutustuimme keskustaan, kävimme syömässä.

Keskiviikko 25.4.

Keskiviikko aamuna olimme taas reippaina klo 9:00 koululla jossa alkoi uusi work shop, tällä kertaa vuorossa oli kipsityöt, johon tutustuimme Aleksander Solovievin opastuksella. Meille oli valmistettu kuuluisan venäläisen suunnittelijan Kasimir Melevidzin suunnitelemat mukit, jotka meidän oli tarkoitus maalata jäljitellen marmoria. Tämä tehtävä osoittautui melkoisen haastavaksi ja aika moni meistä tarvitsi hieman ihanien paikallisten opiskelijoiden avustusta. Onneksi opiskelijat olivat hyvin kärsivällisiä, koska meille tämä maalaustekniikka oli aivan uusi. Ennen lounasta meille oli järjestetty International student conference, jossa me suomalaiset esittelimme omat oppilaitoksemme ja paikalliset opiskelijat esittivät meille taitojaan. Oli monta erilaista esitystä, tanssia, laulua, runonlausuntaa, maalausta yms. Söimme jälleen aivan ihanan kolmen ruokalajin lounaan ja jatkoimme kipsitöiden maalausta. Paikalliset opiskelijat olivat valmistaneen meille jokaiselle ihastuttavat muumi figuurit, oli ehkä ajatuksena että olisimme maalanneet muumit mutta meistä ne olivat aivan ihanat sellaisenaan. Illalla kävimme tutustumassa Pietarin ehkä kuuluisimpaan nähtävyyteen, Eremitaasiin joka oli henkeäsalpaavan upea paikka, täynnä toinen toistaan hienompia taideteoksia joita on mahdoton kuvailla, ne on nähtävä itse.

Torstai 26.4.

Torstai aamuna klo 9:00 olimme jälleen koululla reippaina aloittamaan viimeinen päivämme Pietarissa. Ohjelmassa oli taas uusi work shop, tällä kertaa opettajanamme oli Tatyana Pustynnikova, joka opetti meille punontaa sanomalehdestä tehdyillä rullilla, valmistimme myös pienet taulut. Välillä jälleen maittava kolmen ruokalajin lounas jonka jälkeen valmistimme työmme loppuun. Klo 15:00 lähti junamme Finlyandsky Railway Stationilta kohti Vainikkalaa, sieltä ajelimme takasin Savonlinnaan.
Matka oli kaiken kaikkiaan todella mielenkiintoinen ja mahtava kokemus. Paikalliset opettajat ja opiskelijat olivat nähneet todella paljon vaivaa vierailumme onnistumisen eteen, kaikki olivat erittäin ystävällisiä ja vieraanvaraisia.